De schijf van vijf

Gezond eten en veel bewegen is goed voor iedereen. Maar waarom is het zo belangrijk? Door gezond te eten krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Voedingsstoffen leveren energie zodat je goed kan nadenken, rennen en bewegen. Maar voedingsstoffen leveren ook bouwstoffen voor je botten en spieren zodat je kan groeien. Bewegen zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit en je lichaam aan het werk houdt. Doordat je beweegt verbranden je spieren de energie. En wanneer je meer energie binnenkrijgt dan dat je nodig hebt, wordt je dikker.
De Schijf van Vijf is een methode om gezond te eten. De schijf van vijf bestaat uit vijf vakken met allemaal een aparte groep van voedingsstoffen. Uit elke groep heb je iedere dag wat nodig. Hoe groter het vak, hoe meer je kan eten uit die groep. Uit de grotere groepen zoals groente en fruit en graanproducten mag je dus veel eten en uit de groepen van vlees, vetten en oliën minder.

 

Hiernaast zie je de schijf van vijf.schijfvan5

Deze kun je gebruiken om een gezonde

maaltijd te maken.

 

 

Toelichting schijf van vijf

Groep 1. Groente en fruit

Wat zit er in
Vitamines C en foliumzuur, mineralen, vezels en bioactieve stoffen.

Goed voor

Helpt om te groeien en gezond te blijven. Vitamine C helpt bijvoorbeeld bij het genezen      van wondjes. Foliumzuur is nodig om rode bloedlichaampjes te maken.

Groep 2. Brood, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten

Wat zit er in
Koolhydraten, eiwit, vezels, vitamine B en mineralen.

Goed voor
Geeft je energie en zijn nodig om te kunnen groeien. Vezels zijn goed voor je darmen en spijsvertering.

Groep 3. Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers.

Wat zit er in
Eiwitten, mineralen zoals ijzer en calcium, vitamine B en vetzuren.

Goed voor
Calcium is goed voor je botten. IJzer is voor het vervoer van zuurstof in het bloed. Vetzuren worden gebruikt voor de hartfunctie.

Groep 4. Vetten en olie.

Wat zit er in
Vitamine A, D en E en vetzuren.

Goed voor
Vitamine A is goed voor je ogen en voor de groei. Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden.

Groep 5. Vocht.

Wat zit er in
water.

Goed voor
Water zorgt er voor dat je lijf goed werkt en het voert afvalstoffen af. Ook helpt het je af te koelen wanneer je het warm hebt bij bijvoorbeeld sporten.
Producten zoals drop, chips en koek staan niet in de Schijf van Vijf. In dit soort producten zitten vaak weinig gezonde voedingsstoffen in, terwijl ze wel veel energie leveren. Hierdoor kun je er snel te veel van eten en dikker van worden. Dit betekend niet dat je dit soort producten nooit mag eten. Maar niet te veel en niet te vaak.
De regels van de Schijf van Vijf.

Regel 1. Gevarieerd.

Een belangrijke regel die bij de Schijf van Vijf hoort is gevarieerd eten en dus afwisselen. Om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen is het belangrijk om niet elke dag dezelfde producten te eten. Een appel bevat weer andere voedingsstoffen dan in ander fruit zoals bananen of druiven. Eet ook niet alleen aardappelen, maar neem ook eens pasta of rijst. Ook bij producten zoals vlees kun je variëren. Probeer eens vis of vleesvervangers. Per vak is het dus belangrijk om verschillende producten te gebruiken.

Regel 2. Niet te veel en beweeg.

Als je meer eet dan je nodig hebt en te weinig beweegt, wordt je dikker. Steeds meer kinderen in Nederland zijn te zwaar. Dit komt omdat ze ongezonder gaan eten en drinken, maar ook omdat ze veel minder buiten spelen.
Hieronder zie je weergegeven wat je op een dag in totaal ongeveer nodig hebt per productgroep. De hoeveelheden kunnen iets verschillen per kind. Het belangrijkste is dat je gewoon gezond eet. Veel groentes, fruit, en brood. Eet niet te veel van alles, maar zeker ook niet te weinig.

 producten

 De hoeveelheid energie die je nodig hebt per dag hangt af van of je een jongen of een meisje bent, maar ook aan hoeveel je beweegt per dag. Als je meer beweegt heb je meer energie nodig en moet je daarom meer eten. Jongens zijn groter dan meisjes en hebben daarom vaak iets meer energie nodig. Hieronder staat in de tabel weergegeven het aantal calorieën die je ongeveer per dag nodig hebt.

kcalpd

Regel 3. Minder verzadigd vet.

Vetten is een groep in de Schijf van Vijf en je hebt het ook zeker nodig. Wel is het belangrijk uit welk soort vet je kiest. Onverzadigd vet is goed en verzadigd vet is slecht. Verzadigd vet kan er voor zorgen dat er stofjes in je bloed terecht komen. Wanneer je ouder wordt kunnen deze stofjes er voor zorgen dat bloedvaten dicht gaan zitten en de bloeddruk omhoog gaat. Onverzadigd vet zorgt er voor dat deze stofjes worden afgevoerd. Daarom is het belangrijk om niet te veel verzadigd vet te eten.

Verzadigd vet zit vooral in gebak, snacks, frituurvet en roomboter. In olie en vloeibare bakproducten zit veel gezond, onverzadigd vet. Bakken met olie of vloeibare bakproducten is dus gezonder dan bakken met margarine uit een pakje.
Regel 4. Meer groente, fruit en brood.

Groente, fruit en brood zijn goede voedingsproducten. Deze producten bevatten veel vezels, vitamines en mineralen. Je kunt er vrij veel van eten zonder dat je er dik van wordt. Veel mensen denken dat ze genoeg groente en fruit eten. Maar dat is vaak niet zo. Iedereen kent vast de regel twee ons groente en twee keer fruit. Dat is de regel voor volwassenen.

Voor kinderen tot 12 jaar is het goed om elke dag ongeveer 150 gram groente te eten. Meer groente eten is nooit verkeerd. Bij fruit geldt de regel twee stuks fruit per dag. Hierbij gaat het om twee stukken fruit ter grootte van een appel, peer, banaan, of sinaasappel. Twee mandarijnen geldt als een stuk fruit en bij druiven geldt een klein trosje.

Wat betreft brood kun je ongeveer vier of vijf sneetjes per dag eten. Bijvoorbeeld eentje bij het ontbijt, drie tijdens de lunch en eentje na schooltijd. Het is goed om te eten omdat het de trek echt stilt. Je eet dan niet zo snel meer verkeerde dingen zoals snoep en chips. Wanneer je brood eet is het goed om volkorenbrood te nemen. Dit bevat veel vezels en mineralen.

Regel 5. Veilig eten.

Veilig eten betekend dat je geen bedorven eten neemt. Maar ook dat er geen viezigheid op het eten zit zoals zand of bacteriën van buiten. Probeer altijd goed op het etiket te letten. De houdbaarheidsdatum en was verse producten goed af.

Login docenten
Partners
Video Lessen overzicht
Bslim kids GOLD video clip